سئو فایل

  • ۰
  • ۰

پایان نامه مونوگرافی شهرستان بوکان با تکیه بر آداب و رسوم ازدواج

پایان نامه مونوگرافی شهرستان بوکان با تکیه بر آداب و رسوم ازدواج

فایل : word

قابل ویرایش و آماده چاپ

تعداد صفحه :114

 

فهرست مطالب

 

   عنوان                                                                                  صفحه

 

فصل اول: کلیات پژوهش

 

مقدمه: ............................................................................................... 2

 

1-1- بیان مسئله ................................................................................... 4

 

1-2- ضرورت و اهمیت موضوع .............................................................. 5

 

1-3- سوالات تحقیق............................................................................... 5

 

1-4- هدف تحقیق.................................................................................. 6

 

1-5- پیشینه تحقیق................................................................................. 6

 

1-6- روش تحقیق.................................................................................. 7

 

1-7- محدودیت های تحقیق....................................................................... 9

 

1-8- مفاهیم......................................................................................... 9

 

1-9- زمان و جامعه تحقیق...................................................................... 10

 

1-10- مکان تحقیق: جغرافیای تاریخی گرمسار............................................. 12

 

1-10-1-حدود و موقعیت ویژگی های طبیعی................................................ 13

 

1-10-2- ویژگی های جمعیتی شهرستان گرمسار........................................... 14

 

1-10-3- وضع سواد و وضعیت اجتماعی ................................................... 15

 

1-10-4- تقسیمات داخلی........................................................................ 17

 

1-10-5- نژاد مردم گرمسار.................................................................... 17

 

1-10-6- زبان و لهجه های محلی گرمساری ................................................ 18

 

1-10-7- مذهب مردم گرمسار................................................................. 19

 

1-10-8- آداب و اخلاق – عقاید و افکار...................................................... 19

 

1 – 10-9- سرگرمیها ،‌جشنها و همگروهی ها.............................................. 20

 

1 – 10 – 10 – آب و هوا..................................................................... 23

 

1 – 10 – 11 – رودها.......................................................................... 24

 

1 – 10 – 12 – پستی و بلندی................................................................. 26

 

1 – 10 – 13 – زندگی کشاورزی............................................................ 29

 

1 – 10 – 14 – محصولات کشاورزی....................................................... 29

 

1 – 10 – 15 – درختان میوه گرمسار (‌باغدار ی)‌......................................... 33

 

1 – 10 – 16 – پوشش گیاهی................................................................. 37

 

1 – 10 – 17 – حیوانات وحشی.............................................................. 38

 

1 – 10 – 18 – زندگی دامپروری............................................................ 38

 

1 – 10 – 19 – صنایع دستی.................................................................. 40

 

 

 

فصل دوم : ادبیات پژوهش

 

مقدمه................................................................................................ 43

 

2 – 1 – تعریف بازی از دیدگاه صاحب نظران............................................. 44

 

2 – 2 – بازیهای کهن........................................................................... 45

 

2 – 3- بازیهای ایرانی........................................................................... 46

 

2 – 4 – طبقه بندی بازیهای سنتی............................................................. 48

 

2 – 5 – برخی ویژگی های بازیهای سنتی................................................... 50

 

2 – 6 – انواع بازی.............................................................................. 53

 

2 – 7 – ریشه های بازیهای کودکانه.......................................................... 55

 

2 – 7 – 1 – عناصر بنیادین زندگی به ویژه خاک و آب................................... 55

 

2 – 7 – 2 – پدیده های طبیعی................................................................ 57

 

2 – 7 – 3 – پیوند انسان با جانوران......................................................... 57

 

2 – 7 – 4 – کار گروهی....................................................................... 58

 

2 – 7 – 5 – آیین های اسطوره ای و جادویی............................................... 59

 

2 – 7 – 6 – سنت ها و آیین های ملی و دینی و اجتماعی که ریشه های چندگانه دارند 61

 

2 – 7 – 7 – جنگ ها و تمرین های جنگی از بن مایه های مهم در تقلید بازی کودکان 62

 

2 – 7 – 8 – حرکت و کنش های بدنی....................................................... 63

 

2 – 7 – 9 – بازیهایی که ریشه در اصل لذت جویی دارند................................ 64

 

2 – 7 – 10 – زبان و نیاز به پیوند اجتماعی.............................................. 67

 

 

 

فصل سوم : دیدگاه صاحب نظران در زمینه بازی

 

مقدمه................................................................................................ 71

 

3 – 1 – نظریات پیشوایان و بزرگان اسلامی................................................ 72

 

3 – 2 – نظریه های دانشمندان................................................................. 74

 

3 – 2 – 1 – نظریه کارایی یا انرژی اضافی................................................ 74

 

3 – 2 – 2 – نظریه استراحت یا رفع خستگی .............................................. 74

 

3 – 2 – 3 – نظریه اجمال فعالیت های اجدادی............................................. 75

 

3 – 2 – 4 – نظریه پیش تمرین............................................................... 75

 

3 – 2 – 5 – نظریه پویای دوران کودکی.................................................... 76

 

3 – 2 – 6 – نظریه پیاژه....................................................................... 76

 

3 – 2 – 7 – نظریه تصفیه و پالایش......................................................... 78

 

3 – 2 – 8 -نظریه اجتماعی شدن............................................................. 78

 

3 – 2- 9 – نظریه تکوین شخصیت........................................................... 79

 

فصل چهارم : چارچوب نظری

 

مقدمه................................................................................................ 81

 

4 – 1 – کارکرد.................................................................................. 82

 

4 – 2 – مکتب کارکردگرایی................................................................... 82

 

4 – 3- کارکرد اجتماعی بازی ها.............................................................. 84

 

4 – 4 – بازی و فرایند جامعه پذیری.......................................................... 86

 

4 – 5 – کارکرد جسمی و ذهنی بازی ها..................................................... 89

 

4 – 6 – کارکرد بازی در رشد عاطفی........................................................ 90

 

4 – 7 – مکتب اشارعه گرایی.................................................................. 90

 

4 – 8 – مکاتب اشاعه گرا...................................................................... 91

 

4 – 8 – 1 – مکتب اشاعه آلمان............................................................... 91

 

4 – 8 – 2 – مکتب اشاعه انگلیس............................................................ 91

 

4 – 8 – 3 – مکتب اشاعه آمریکا............................................................ 91

 

4 – 8 – 4 – نقطه محوری نظریه اشاعه گرایی............................................ 92

 

 

 

فصل پنجم : یافته های تحقیق

 

مقدمه :.............................................................................................. 94

 

5 – 1 – مراحل بازی های سنتی.............................................................. 95

 

5 – 2 – نحوه یارگیری.......................................................................... 96

 

5 – 3- بازیهای پیش دبستانی................................................................... 97

 

1 – زنگوله پا..................................................................................... 97

 

2 – دالی بازی..................................................................................... 98

 

3 – دسی دسی..................................................................................... 98

 

4 – اتل متل توتوله............................................................................... 98

 

5 – عروسک بازی................................................................................ 99

 

6 – کلاغ پر...................................................................................... 100

 

7 – لیلی لیلی حوضک........................................................................... 100

 

8 – سایه بازی.................................................................................... 101

 

5 – 4 – بازیها و سرگرمی هایی که در دوران دبستان مرسوم می باشد ............... 101

 

1 – قایم باشک..................................................................................... 101

 

2 – هفت سنگ بالا.............................................................................. 102

 

3 – بازی چال گردو............................................................................. 103

 

4 – گل بازی یا خاک بازی..................................................................... 104

 

5 – بازی جور کن............................................................................... 104

 

6 – نخ بازی...................................................................................... 105

 

7 – بازی کله شیطان............................................................................ 106

 

8 – بادبادک بازی................................................................................. 106

 

9 – فرفروک بازی............................................................................... 107

 

10 – شمشیر بازی.............................................................................. 107

 

11 – الک دلک..................................................................................... 107

 

12 – بازی لپ پره.............................................................................. 109

 

13 – چارقد بازی................................................................................ 109

 

14 – آسیا به چرخ............................................................................... 110

 

15 – بالابلندی.................................................................................... 111

 

16 – بازی گرگ آمده گله ببره................................................................ 111

 

17- بازی اوستا بدو.............................................................................. 112

 

18 – بازی سک سک............................................................................. 112

 

19 – بازی جفتک چارکش...................................................................... 112

 

5 – 5 – بازی های نوجوانی و جوانی....................................................... 113

 

1 – بازی وسطی................................................................................. 113

 

2 – کشتی یا زورآزمایی........................................................................ 114

 

3 – طناب کشی.................................................................................. 114

 

4 – ملق بازی.................................................................................... 115

 

5 – قلاب سنگ بازی........................................................................... 115

 

6 – بازی عروس و داماد....................................................................... 116

 

7 – سوار سوار یا پیاده سوار.................................................................. 116

 

8 – آقاج توپی.................................................................................... 117

 

9 – اسب سواری................................................................................. 117

 

10 – تیراندازی.................................................................................. 118

 

11 – او بازی.................................................................................... 118

 

5 – 6 – بازیهای عمومی : مخصوص تمام شرایط سنی ( بازیهای فکری )،‌به استثناء کودکان  119

 

5 – 7 – تحلیل کلی............................................................................. 121

 

5 – 8 – نتیجه گیری............................................................................ 122

 

پیوست............................................................................................. 126

 

فهرست مصاحبه شوندگان...................................................................... 127

 

منابع................................................................................................ 132

 

 

 

 

 

 


فهرست تصاویر

 

      عنوان                                                                              صفحه

 

تصویر 1-1- نقشه استان سمنان................................................................ 10

 

تصویر 1-2- نقشه گرمسار...................................................................... 11

 

تصویر 1-3- شهر گرمسار...................................................................... 14

 

تصویر 1-4- حبله رود........................................................................... 25

 

تصویر 1-5- منظره ای از کوههای شمالی گرمسار......................................... 27

 

تصویر 1-6- منظره ای از کوههای سردره گرمسار........................................ 28

 

تصویر 1-7- مزرعه لوبیا....................................................................... 31

 

تصویر 1-8- بوته بادنجان....................................................................... 32

 

تصویر 1-9- مزرعه خربزه در گرمسار...................................................... 32

 

تصویر 1-10- مزرعه یونجه در گرمسار..................................................... 33

 

تصویر 1-11- مزرعه پنبه در گرمسار ...................................................... 33

 

تصویر 1-12- درخت انجیر ................................................................... 34

 

تصویر 1-13- درخت انار...................................................................... 35

 

تصویر 1-14- درخت مو........................................................................ 35

 

تصویر 1-15- درخت پسته...................................................................... 36

 

تصویر 1-16- باغ زیتون در گرمسار......................................................... 36

 

تصویر 1-17- بوته های گزدر گرمسار....................................................... 37

 

تصویر 1-18- گوسفند و بز..................................................................... 39

 

تصویر 1-19- صنایع دستی..................................................................... 40

 

تصویر 1-20- قالیچه............................................................................. 41


چکیده

 

بررسی و شناخت یک فرهنگ در گرو شناخت همه عناصر آن می باشد. در هر حوزه فرهنگی ما شاهد عناصر به هم پیوسته ای در آن حوزه می باشیم. بازی و تفریحات نیز از اجزای و عناصر فرهنگ یک جامعه محسوب می شوند که با توجه به شرایط اکولوژیک و فرهنگی دارای ماهیتی جداگانه و متمایز می باشد.

 

مردم شناسی متناسب با رویکرد علمی خود به مطالعه بازی ها وانواع کارکردهای آن می پردازد مردم شناسی آنرا در قالب «فولکلور» و به عنوان اجزاء هویت بخشی و کارکرد فرهنگ مورد بررسی و مطالعه قرار می دهد.

 

اهداف: شناخت بازیهای سنتی و معرفی بازیهای سنتی به عنوان جزئی از فرهنگ که دارای کارکردی خاص می باشند. و پی بردن به داشته‌های فرهنگی غنی کشور مان از گذشته تا به حال است.


فصل اول : کلیات پژوهش

 

 

 

مقدمه

 

1-1- بیان مسأله

 

1-2- ضرورت موضوع

 

1-3- سؤالات تحقیق

 

1-4- هدف تحقیق

 

1-5- پیشینه تحقیق

 

1-6- روش تحقیق

 

1-7- محدودیت های تحقیق

 

1-8- تعریف مفاهیم

 

1-9- زمان و جامعه تحقیق

 

1-10- مکان تحقیق

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه :

 

     انسان از آغاز حیات اجتماعی خود به بازی گرایش داشته و در هر دوره و زمان و در هر جامعه و فرهنگ و در هر گروه سنی و جنسی که بوده به گونه ای خود را با بازی سرگرم می کرده و از آن لذت می برده است . به عبارت دیگر بازی در همه عرصه های زندگی ناسوتی و لاهوتی انسان ، حتی در رقص و نمایش آیینی – مذهبی به شکل های گوناگون حضور و تجلی داشته است .

 

بازی مانند موسیقی ، رقص ، نقاشی و شعر صورتی فرهنگی دارد و همچون یک رفتار اجتماعی ، شکل و محتوای فرهنگی آن ، با شکل و محتوای فرهنگی جامعه ای که در آن پدید آمده و به کار می رود ، تطبیق می کند . دوران خردسالی انسان عموماً با بازی های انفرادی می گذرد ، رفته رفته کودک رشد می کند و بزرگ می شود و به جمع بزرگ سالان می پیوندد ، به بازی های جمعی روی می آورد . با این گونه هر فرد در دوره ی زندگی انواع بازی های حسّی ، حرکتی ، تخیلی ، تقلیدی ، کلامی ، هوشی ، رقابتی ، برد و باختی ، مهارتی ، هنری ، تن ورزی و نیروزایی را تجربه می کند و به صورت سرگرمی ، بازی و ورزش به کار می بندد.

 

نظام های اجتماعی و فرهنگی جامعه بستگی دارد به شیوه و ابزار بازی ها و آفرینش نقش های متفاوت بازیکنان در بازی ها و عناصر سازنده ی زمینه و متن بازی ها ، کم و بیش بازتابنده ی ویژگی های زیست – محیطی و جامعه و فرهنگی است که از آنها برآمده اند . برخی بازیها ابتدایی و ساده و پرداختن به آنها نیاز به مهارت و فوت و فن ندارند ، در صورتی که برخی دیگر پیچیده اند و اجزای آنها به مهارت و قابلیت بازیکنان و به کارگیری اصول و قواعدی ویژه نیاز دارد .

 

پایگاه اجتماعی و طبقاتی و شرایط اقتصادی و فرهنگی مردم جامعه نیز کم و بیش در نوع بازی های رایج میان آنان و گزینش بازیچه ها و همبازی ها و یا محل و مکان بازی تأثیر گذار و تعیین کننده است . از این روست که شماری از بازی ها در برخی جامعه ها و گروه های اجتماعی خصوصیت طبقاتی می یابد و در انحصار طبقه و قشری خاص در می آیند ، مانند بازی چوگان ، گنجفه که در هر یک به قشری مرفه از جامعه قدیم ایران اختصاص داشت و در میان عامه مردم ، به ویژه قشرهای پایین اجتماعی و اقتصادی ، معمول نبود .

 

با گذشت زمان و آمد و رفت نسل ها و دگرگونی در نظام های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی جامعه ها ، نام وشیوه ی بازی ها تطور می یابند و تغییر می کنند و یا بطور کلی از میان می روند و فراموش می شوند و بازی های دیگری جای آنها را می گیرند . بنابرین بازی نیز مانند عناصر دیگر فرهنگی به اقتضای وضع جامعه و فرهنگ رایج در جامعه تغییر صورت و ماهیت می دهد و با تطبیق خود با وضع و حالت اجتماعی و فرهنگی جامعه ، حیات دوباره می یابد . از این رو بقا و دوام هر بازی بستگی به نیروی تغییر یابی و پویایی و سازگاری آن بازی با محیط اجتماعی و فرهنگی خود دارد .

 

  شناخت و درک خاستگاه جغرافیایی و فرهنگی بازی ها و تعیین هویت و روند تحول و تطور تاریخی آنها در هر جامعه ، از سویی به شناخت کلی شکل زندگی اجتماعی مردم و رفتارهای عینی و ذهنی گروه ها و قشرهای اجتماعی جامعه نیاز دارد ؛ از سویی دیگر ، چون شمار بزرگی از بازی ها بیانگر نوع رفتار های فرهنگی و روان - جمعی مردم جامعه برتابنده ی تجربه های دینی – آیینی و بعضاً تقلید و تکرار رفتارها و تجربه های نسل هستند ، بنابراین بررسی زمینه ی بازی ها و تجربه و تحلیل عناصر و اجزای سازنده ی الگوهای رفتاری در بازی ها می تواند پژوهشگران را تا اندازه ای در شناخت نوع و شکل جامعه و روابط اجتماعی و فرهنگی مردم و اوضاع اقلیمی جامعه ای که بازی ها در آن زاده و رشد کرده و بالیده اند ، کمک کند.   

 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

 

گرایش :مردم شناسی

 

 

 

عنوان :

 

مونوگرافی شهرستان بوکان

 

با تکیه بر آداب و رسوم ازدواج

 

 


دانلود فایل


برای شروع اینجا کلیک کنید
آدرس کانال تلگرامی سامانه کمپ ایران



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84-8909-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%85%d9%88%d9%86%d9%88%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%81%db%8c-%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%a8/
  • ۹۵/۱۱/۲۵
  • freo domain

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی